All Around the World!

Reisedagbok

Skrevet av Fredrik på turens 39. dag — 2006-02-09 23:49:46 CET.

Ingermerchi!.... eller hva det var Inkaene paa lake Titikaka Brukte som hei!

Hadde alt i alt en kjempeflott 2 dagerstur til oeyene Uros, Amantani og Tequile. Dag en var vi foert paa Uros. Uros er mange flytende oeyer laget av sivet som vokser i sjoen her. Og oppaa de oeyene bor det jaggu meg mange inkagaerninger! De ble jaget dit for mange hundre aar siden av andre rebelske stammer i naerheten. Videre gikk ferden til Amantani, den stoerste oyea paa Peruisk side av lake Titikaka(titikachka.. viktig ifoelge guiden vaar aa si det slik), andre halvdel av sjoen ligger paa Bolivisk side. Paa Amantani ble vi innlosjert hos ei enslig inkakone, veldig sjenert som resten av lokalbefolkningen. Vi fikk servert lunsj da vi kom, baetasuppe, 1 egg, 2 poteter og litt ris. Saa fikk vi servert te brygget paa lokalt "ugress", foer vi moette guiden vaar og de andre som var med paa turen og ga oss i kast med nok en fjelltopp! 4150moh. Ny rekord! Var et tempel der oppe, farstempelet, som laa motsatt for morstempelet. Vel nede igjen spiste vi middag hjemme hos inkakona vaar, eller duskedama vaar som Ole doepte dem. Fikk servert baetasuppe igjen, og litt tykkere baetasuppe med ris. Og ja, nok en kopp te :) Det lynet, tordnet og striregnet mens vi spiste, men da uvaeret ga seg ble vi dressa opp i lokale klesdrakter, og det var klart for skikkelig disco paa felleshuset paa oeya. Hehe, artig, og de fikk til og med lurt med Ole paa dansegulvet :) Mange duskedamer gjorde uttalige forsoek paa og faa med Rolf paa gulvet ogsaa, men den gutten er verre aa rikke enn fjell! Men jeg, Ole og Siv fikk danset fra oss. Merkelig dans; se opp for bilder i naer fremtid :)
Dag 2: Kaldt og regn hele natta. 3 ulltepper ++ hjelper ikke stort gitt! Ikke for det, sov ikke et sekund den natta. Syk som et haelvete. Vondt i magen, kvalm, sulten, feber og 20* migrenesmerter i hodet. Trodde serioest jeg skulle doe! Aldri opplevd maken. Tips: Ikke dra til store hoeyder med en merkelig virusinfeksjon, da paadrar du deg hoeydesyke i tillegg, og det er det vaerste jeg har vaert borti! EVER! Panikkanfall flere ganger om natta. Til slutt greide jeg ikke mer. Fikk tak i 2 paracet, 1 antibiotikatablett, noe nesepillegreier. Kom rett ut igjen gitt. Daarlig med frokost paa meg, selv om panekakene vi fikk, sammen med popcorn, saa mektig gode ut saa sulten jeg var. Fikk en haug cocablader paa baaten paa vei til Taquile, samt en paralgin forte. Foelte meg litt bedre, og i alle fall noksaa svimmel, hoey paa kokain og paralgin.. Shame shit, kom meg da opp paa Taquile ogsaa jeg (sammen de andre seff) 4100moh. Skjedde ikke stort der egentlig, kjempeutsikt, saa paa noe lokalt handcraft, fikk lunsj paa en restaurant. Grilla king fish fra sjoen! Var godt, greide til og med spise da!
Vel hjemme naa, bedre form (haape det ikke bare er IBUXene som virker), nekter aa bli like daarlig i natt! Drar videre til Cusco i morgen tidlig, der blir det rafting og macchu picchu :) Litt lavere det. 3200 eller noe!